28 maart 2023

Klantvriendelijkheid: omgaan met klachten op de juiste manier

post-afbeelding
Klanttevredenheid is een prioriteit voor elk bedrijf, en laat dat nu net een enorme meerwaarde zijn van de samenwerking met een omnichannel contactcenter.

Een van de belangrijkste aspecten van klanttevredenheid is hoe klachten worden afgehandeld. In deze blogpost leggen we uit hoe je als bedrijf kan uitblinken op vlak van klantvriendelijkheid en klachtbehandeling.

Klantvriendelijkheid begint met een klantgerichte aanpak

Allereerst is het belangrijk om een klantgerichte aanpak te hebben. Dit betekent dat elke klantinteractie, inclusief klachten, met empathie en begrip wordt afgehandeld. De kans dat een klant na een negatieve ervaring opnieuw bij jouw bedrijf komt aankloppen is helaas miniem. Het is belangrijk om hun zorgen tijdig en effectief aan te pakken.

Klachtbehandeling en actief luisteren

Een van de meest effectieve manieren om klachten af te handelen, is door actief naar de klant te luisteren. Laat klanten hun frustraties en zorgen uiten en zorg ervoor dat je hun probleem volledig begrijpt. Zodra je een duidelijk beeld hebt van het probleem, kun je op zoek gaan naar een oplossing.

Een ander belangrijk aspect van klachtbehandeling is eerlijkheid. Wanneer een klant zijn of haar klachten uit, is het belangrijk om deze te erkennen en uit te leggen hoe je deze als bedrijf zal aanpakken. Als een probleem buiten jouw controle ligt, wees hier dan open over en geef een realistische tijdlijn voor een oplossing.

Een consistente klantervaring

Bovenstaand advies over klantvriendelijkheid en klachtbehandeling is belangrijk bij ieder contactmoment. Zo krijgen klanen een consistente ervaring over alle kanalen heen. Dit betekent dat als een klant contact met je opneemt via sociale media, ze dezelfde service en aandacht moeten krijgen als wanneer ze via de telefoon of e-mail contact hadden opgenomen. Door een consistente ervaring te bieden, kun je het vertrouwen van je klanten opbouwen en hun tevredenheid vergroten.

Niet alle bedrijven kunnen 24/7 bereikbaar zijn, maar een ontevreden klant wacht niet graag op een antwoord. Schakel daarom op tijd hulp in. Een omnichannel contact center als Solutel kan aan de meest uitdagende verwachtingen van klanten voldoen, dankzij een ervaren team met een efficiënte planning.

Het afhandelen van klachten is een essentieel onderdeel van onze service. Door een klantgerichte aanpak te hebben, actief naar de klant te luisteren, transparant en eerlijk te zijn en een consistente ervaring over alle kanalen te bieden, kan een omnichannel contactcenter de klanttevredenheid van jouw bedrijf vergroten. Zo bouw je langdurige klantrelaties op.

Nood aan professionele klantencommunicatie?

Al meer dan 15 jaar helpt Solutel bedrijven met algemene klantencommunicatie, van telefonisch onthaal tijdens de kantooruren tot 24/7 telefoonpermanentie. Ons ervaren team helpt jouw klanten verder met de juiste aanpak op het juiste moment, met een globale aanpak. Als omnichannel contact center kunnen we klanten ook verderhelpen via live chat, Whatsapp, Facebook Messenger, enz.

Neem contact op en we bekijken samen hoe we de klantvriendelijkheid en klachtbehandeling in jouw bedrijf kunnen opkrikken.

Meer weten over onze diensten? Contacteer ons op 0800 206 06 of maak een afspraak.
BE 0890 051 709
© Solutel 2024