28 maart 2023

Hoe je van knelpunten opportuniteiten maakt in het telefonisch contact met je patiënten

post-afbeelding
Telefonisch contact is vaak de eerste manier waarop patiënten in contact komen met een zorgverlener, en het is daarom van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat dit contact soepel verloopt. Helaas bestaan er ook veelvoorkomende knelpunten in het telefonisch contact met patiënten.

Onze ervaring leert ons dat we knelpunten in telefonisch contact kunnen omtoveren tot opportuniteiten. Enkele knelpunten die we vaak zien terugkomen in de medische sector zijn onduidelijke communicatie, lange wachttijden of zelfs onvriendelijk contact. Deze knelpunten kunnen leiden tot frustratie bij patiënten en een slechte ervaring met de zorgverlener.

Blink uit in telefonisch contact

Maar knelpunten bieden ook kansen! Door deze knelpunten aan te pakken en te verbeteren, kan de zorgverlener de patiënttevredenheid verbeteren en een positieve indruk achterlaten.

Hier zijn een paar tips om uit te blinken in het telefonisch contact met patiënten:

  1. Toon empathie: luister goed naar de patiënt en stel hem of haar op gemak. Probeer te begrijpen waarom de patiënt belt en hoe je hem of haar het beste kunt helpen.
  2. Zorg voor heldere communicatie: spreek duidelijk en gebruik eenvoudige taal. Herhaal belangrijke informatie om er zeker van te zijn dat de patiënt het begrijpt.
  3. Minimaliseer de wachttijd: niemand houdt van wachten, dus probeer de wachttijd zo kort mogelijk te houden. Als de wachttijd langer is dan normaal, vertel de patiënt dan waarom en geef een indicatie van hoe lang het nog zal duren.
  4. Wees vriendelijk en respectvol: zorg ervoor dat de patiënt zich gehoord voelt en wees beleefd en respectvol. Bedank de patiënt voor het bellen en zorg ervoor dat je vriendelijk blijft, zelfs als de patiënt boos of gefrustreerd is.

Wie maakt tijd voor telefonisch contact?

We beseffen dat bovenstaande tips tijdsintensief zijn. Zeker bij een telefoontje dat stroef verloopt. Niet iedere huisarts of medisch specialist beschikt over het budget om personeel in te schakelen om het telefonisch contact met patiënten te verzorgen. Voor jou is het hoogstwaarschijnlijk onhaalbaar om in jouw eigen agenda voldoende tijd in te plannen voor telefonisch contact. Gelukkig bestaan er andere oplossingen die jou de ruimte geven om je te focussen op afspraken zelf.

Al aan een medisch telesecretariaat gedacht?

Door knelpunten in het telefonisch contact met patiënten aan te pakken en te verbeteren, laat je een positieve indruk achter. Het is belangrijk om te onthouden dat elke interactie met een patiënt een kans biedt om een waardevolle relatie op te bouwen.

Voor Solutel als medisch telesecretariaat staan knelpunten bij telefonisch contact buitenspel. Ons team is gespecialiseerd in telefonisch contact met patiënten van huisartsen, tandartsen, art-specialisten, paramedici, enz. Jouw patiënten zijn bij Solutel in goede handen.

Lees hier welke diensten we garanderen of maak direct een afspraak.

Meer weten over onze diensten? Contacteer ons op 0800 206 06 of maak een afspraak.
BE 0890 051 709
© Solutel 2024