12 december 2022

4 tips voor een betere klantbeleving

post-afbeelding
De kwaliteit van jouw product of dienst is niet langer het enige dat telt. Zelfs de prijs is uitzonderlijk nog de factor die klanten over de streep trekt om voor jouw bedrijf te kiezen. De gevoelens die klanten koppelen aan jouw bedrijf zijn minstens even belangrijk.

Klanten hechten veel belang aan de ervaring met jouw merk en bedrijf. Dit noemen we de klantbeleving. De klantbeleving omvat iedere interactie tussen de klant en jouw bedrijf. Door klanten keer op keer een positieve ervaring met jouw bedrijf te geven, bouw je sterke langetermijnrelaties op. Het zal zeker lonen om aandacht te besteden aan onderstaande vier tips voor een betere klantbeleving.

1. Communiceer in functie van de klant

Klantvriendelijkheid is een vanzelfsprekende, maar noemenswaardige eerste tip. Common knowledge is not common practice. In het heetst van de strijd durft men weleens vergeten hoe essentieel het is om vriendelijk te blijven, zelfs bij klachten of negatieve commentaar. Wat kan je hieraan doen als bedrijf? Jouw medewerkers tijd en ruimte geven om klachten met de nodige aandacht te behandelen.

2. Zet in op maximale bereikbaarheid

Klant is koning. Laat klanten dus ook zelf bepalen op welke manier ze contact opnemen met jouw bedrijf. Dit is enkel mogelijk door in te zetten op meerdere kanalen, zowel telefonisch als digitaal, zowel offline als online.

3. Wees consistent in klantencontact

Het is belangrijk om al jouw medewerkers op eenzelfde lijn te krijgen. Stel daarom een communicatieplan op. Dit communicatieplan bevat de verschillende scenario’s en werkmethoden voor klantencontact. Bij Solutel stellen we een gedetailleerd draaiboek op voor iedere klant, na een kennismaking en intakegesprek. Dit draaiboek geeft onze medewerkers een leidraad voor ieder mogelijk scenario. Zo worden klanten efficiënt geholpen en beleven ze steeds dezelfde positieve ervaring.

Medewerker medisch telesecretariaat behandelt telefonische oproepen voor artsen

4. Breng contactmomenten in kaart

Meten hoe jouw bedrijf scoort qua klantbeleving is enkel mogelijk door contactmomenten in kaart te brengen. Zo kan je op een objectieve manier evalueren hoe jouw bedrijf ervoor staat. Je kan medewerkers vragen om handmatig te noteren wanneer een klant contact opneemt, maar in de praktijk is de kans klein dat dit foutloos en doeltreffend verloopt. Een veel efficiëntere manier is met een applicatie die contactnames automatisch registreert. Bij Solutel ontwikkelde we onze eigen app: Solucall. Hiermee wordt ieder telefoontje, mailtje, live chat of social mediabericht geregistreerd. Hiermee kan je verschillende cijfers analyseren zoals de gemiddelde duur van een oproep, de meest gebruikte communicatiekanalen, enz.

Kies voor je klanten

Wat je zeker uit deze tips kan afleiden: een positieve klantbeleving ontstaat niet tussen de soep en de patatten. Voor bedrijven in sterke groei bestaan er meerdere signalen die aangeven wanneer het tijd is om klantencommunicatie uit te besteden.

Heeft jouw bedrijf niet de nodige ervaring of draagkracht om hier aandacht aan te besteden? Laat jouw klantenservice dan over aan een specialist zoals Solutel. Neem contact op en we bekijken graag hoe Solutel bijdraagt aan een positieve klantbeleving met jouw bedrijf.

Meer weten over onze diensten? Contacteer ons op 0800 206 06 of maak een afspraak.
BE 0890 051 709
© Solutel 2024