Telefonische receptie? Geen lange wachtmuziekjes bij Solutel
De telefonische receptie is vaak de eerste lijn van communicatie tussen klant en bedrijf. Met andere woorden: de ideale opportuniteit om je stempel te drukken op kwalitatief klantencontact. Als telesecretariaat voor bedrijven beseffen we hoe frustrerend een lang wachtmuziekje kan zijn. Met een persoonlijke aanpak op mensenmaat maak je het verschil. We vertellen je hoe je dat voor mekaar krijgt als bedrijf.
De redenen dat klanten contact opnemen met een telefonische receptie zijn heel uiteenlopend. Of het nu is om een vraag te stellen over een product of dienst, of omdat ze hulp nodig hebben bij een probleem. In sommige gevallen bellen klanten om een bestelling te plaatsen of om een afspraak te maken. Om eender welke reden dan ook, bij een telefoontje ben je pas echt geholpen wanneer je een vriendelijke stem hoort aan de andere kant van de lijn.
Uitblinken met een telefonische receptie
Hoe blink je als bedrijf uit met een telefonische receptie? De basisprincipes lijken voor de hand liggend, maar dat maakt ze niet minder belangrijk.
Bereikbaar
Wanneer een klant telefonisch contact opneemt, is het meestal dringend. Daarom is de eerste prioriteit om de telefoon zo snel mogelijk te beantwoorden. Dit wil niet zeggen dat E-mails of chatberichten niet dringend kunnen zijn. Ook in die gevallen blijft een globale, omnichannel aanpak belangrijk.
Behulpzaam
Klanten verwachten een snelle en behulpzame reactie wanneer ze contact opnemen met een telefonische receptie. Ze willen hun vraag of probleem kunnen uitleggen aan een medewerker die hen begrijpt en snel een oplossing kan bieden.
Professioneel
Een goede receptionist moet in staat zijn om snel te schakelen tussen verschillende taken en klanten te woord te staan op een professionele en vriendelijke manier. Daarnaast moet hij of zij beschikken over uitstekende communicatieve vaardigheden en in staat zijn om goed te luisteren en vragen te stellen om het probleem van de klant te begrijpen. Een goede receptionist moet ook kunnen omgaan met stressvolle situaties en in staat zijn om klanten te kalmeren wanneer dat nodig is.
Bereikbaarheid, behulpzaamheid en professionaliteit zijn onmisbare skills voor een goede receptionist. Het is belangrijk om getrainde en ervaren medewerkers in te zetten die aan bovenstaande verwachtingen kunnen voldoen.
Jouw witte raaf nog niet gevonden?
Laat dat nu net zijn waar het schoentje wringt… ervaren medewerkers. Voor veel bedrijven is het niet haalbaar om het juiste personeel te vinden om aan bovenstaande eisen van klanten te voldoen. In die gevallen is het logisch en rendabel om de telefonische receptie uit te besteden.
Door jouw telefonische receptie uit te besteden aan een ervaren bedrijf als Solutel, kan jouw bedrijf zich concentreren op de kernactiviteit en hoeft jouw personeel zich geen zorgen te maken over het beantwoorden van telefoontjes. Dankzij de diensten van Solutel mis je nooit meer een oproep. En bovenal: jouw klanten blijven gespaard van lange wachtmuziekjes.