10 oktober 2022

Salesteam telefonisch ondersteunen: hoe pak je dit aan?

post-afbeelding
Een goed salesteam bouwt nauwe relaties op met klanten. Wat ligt er aan de basis van elke goede relatie? Communicatie! De meeste salesmedewerkers hebben natuurlijk meer dan één klant. Maar hoe verdeelt een salesmedewerker zijn of haar tijd over meerdere klanten?

Ontsnappen er soms klanten aan de aandacht van jouw salesteam? Dan is telefonische ondersteuning misschien geen overbodige luxe, zowel voor het salesteam als voor de klant. Een stereotype salesmedewerker vind je vaak terug op de baan of aan de telefoon. Met andere woorden: ze hebben het al druk genoeg. Is niet ieder telefoontje en iedere afspraak dan dringend? Een telefoondienst kan helpen om een salesteam te versterken. Hierdoor kan een salesafdeling effectiever en sneller werken.

5 voordelen van telefonische ondersteuning

Voor salesmedewerkers is het vaak moeilijk om een planning aan te houden. Afspraken moet worden nagekomen, maar de planning kan snel verstoord worden wanneer er dringende telefoontjes tussen glippen. Klanten en bedrijven zijn beide geholpen met telefonische ondersteuning:

  1. Klanten krijgen een snelle en gepaste reactie.
  2. Geen nalatigheid in het verkoopsproces.
  3. Geen waslijst aan gemiste oproepen voor het salesteam.
  4. Salesmedewerkers kunnen hun planning efficiënter indelen.
  5. Minder werkdruk voor het salesteam.
Salesteam telefonisch ondersteunen

Hoe pak je dit aan?

Tijdsdruk en een overvloed aan informatie kunnen stress veroorzaken. Dat is het laatste wat een verkoper nodig heeft. Klanten moeten genoeg tijd en aandacht krijgen. Dit vergt de nodige focus van een salesmedewerker. Hoe meer (potentiële) klanten een telefoondienst kan verder helpen, hoe meer het salesteam zich kan focussen op de eigenlijke sales. Dankzij goede afspraken en een goed draaiboek kan de telefoondienst filteren welke oproepen moeten behandeld worden door het salesteam. Deze klantencontacten worden gebundeld en doorgespeeld. Een verkoper of vertegenwoordiger is zo opnieuw baas over zijn of haar eigen planning.

Een salesmedewerker kent zijn of haar klanten het best. Daarom is het belangrijk om relevante info centraal op te slaan en te delen met de telefoondienst. Zo blijven alle betrokken medewerkers op de hoogte.

Solutel kan uw salesteam ontzorgen

Ongeachte de grootte van jouw salesteam of de sector waarin je actief bent, het telesecretariaat van Solutel kan jouw salesteam de nodige ondersteuning bieden. Niet enkel tijdens de werkuren, maar ook erna of zelfs 24/7. Solutel biedt een flexibele samenwerking die beantwoordt aan de behoeften van jouw salesteam.

Lees hier voor welke diensten jouw bedrijf een beroep kan doen op Solutel.

Meer weten over onze diensten? Contacteer ons op 0800 206 06 of maak een afspraak.
BE 0890 051 709
© Solutel 2024