02 augustus 2022

Patiëntencommunicatie na corona: 3 tips bij verhoogde werkdruk

post-afbeelding
De coronacrisis leerde ons dat patiëntencommunicatie bij onvoorziene omstandigheden niet te onderschatten is, maar wat doe je als huisarts bij plots toenemende werkdruk? We geven je 3 belangrijke tips.

Tijdens de piekmaanden van corona ging het aantal binnenkomende telefoonoproepen bij huisartsen drastisch de hoogte in. Soms wel 50% meer oproepen dan voor corona. Ook bij Solutel was deze evolutie duidelijk voelbaar. Onder het motto ‘never waste a good crisis’ trekken we bij Solutel onze conclusies uit een onverwachte noodtoestand. Wat doe je als huisarts bij plots toenemende werkdruk? Lees onze 3 tips voor betere patiëntencommunicatie na corona.

1. Bereid je voor

Nu de zorgsector meer grip heeft op de coronasituatie wordt het ook voor huisartsen beter werkbaar. Maak daarom gebruik van de situatie om structuur te brengen in jouw patiëntencommunicatie. Hierdoor verlopen telefoonoproepen efficiënter en kan je jezelf flexibeler opstellen in geval van nood.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

2. Neem tijd voor jezelf

Patiënten in je praktijk hebben jouw volledige aandacht nodig. Lange dagen vol afspraken met patiënten zijn dan ook zeer intensief. Wanneer hier 40 telefoonoproepen bovenop komen, vergt dat enorm veel mentale flexibiliteit.

Te veel impulsen zorgen voor meer stress, wat ten koste gaat van jouw productiviteit. Zorg daarom voor balans in je beroepsleven door bewust tijd te plannen voor jezelf.

Patiëntencommunicatie na corona

3. Schakel versterking in voor patiëntencommunicatie

Hoe graag we dit ook willen veranderen, er blijven (maar) 24 uren in een dag. Wanneer niet-dringende telefonische oproepen te veel kostbare tijd innemen, is het tijd om versterking in te schakelen.

Gelukkig bestaan er oplossingen voor huisartsen. Als medisch telesecretariaat is Solutel gespecialiseerd in ontzorging voor medische beroepen. Wanneer de nood het hoogst is, kan Solutel een versnelling hoger schakelen. Ook tijdens de coronacrisis hebben onze telefonisten zichzelf bewezen. Zo blijft het werk als huisarts werkbaar en worden jouw patiënten geholpen, even vriendelijk en warm als altijd.

Bijstand nodig voor jouw patiëntencommunicatie?

Solutel levert verschillende diensten om artsen of medische specialisten te ontzorgen. We maken van elk van jouw patiënten onze prioriteit. Ook wanneer jouw werkdruk toeneemt, staan we patiënten te woord zoals ze dat gewoon zijn, zodat jij je kan focussen op jouw kernactiviteit.

Bekijk welke diensten Solutel kan aanbieden of maak een afspraak voor meer informatie.

Meer weten over onze diensten? Contacteer ons op 0800 206 06 of maak een afspraak.
BE 0890 051 709
© Solutel 2024