19 november 2020

Social media beheren binnen bedrijf: 3 gouden regels

post-afbeelding
Social media beheren binnen uw bedrijf: wij geven u mee welke regels cruciaal zijn voor een sterke communicatie.

Of u nu kiest om uw social media zelf te beheren binnen uw bedrijf of u een contact center zoals Solutel inschakelt: uw klanten, partners en leveranciers blijven koning. Daarom geven we u graag mee welke regels cruciaal zijn om een sterke (social) communicatie te voeren.

Denk aan uw tijd

Social media is het hedendaagse equivalent geworden van de bieper in de jaren 90. De sense of urgency van een klant die een bericht stuurt via één van uw social mediakanalen is groter dan ooit.

Toch bestaan er verschillen tussen de verschillende social en online platformen. Zo plaatsen we bij Solutel het beantwoorden van een binnenkomend bericht via de webchat van uw bedrijf op gelijke hoogte met een telefoongesprek. Met andere woorden: instant response.

Platformen zoals Facebook Messenger, Whatsapp of zelfs traditionele e-mail geven wat meer speling. Doorgaans verwacht de verzender van het bericht binnen de 12 en maximum 24 uur een antwoord. Maar ook hoe hier: hoe sneller u antwoordt, hoe beter uiteraard. Bij Solutel beantwoorden we dergelijke berichten telkens binnen het half uur tijdens de onderling afgesproken permanentie-uren.

Denk aan uw toon

Hoe is de band met de ontvanger van uw bericht? Bouwt u als bedrijf iets meer afstand in met uw klanten en stakeholders om het nodige professionalisme aan de dag te brengen? Of moet uw bedrijf het voornamelijk hebben van zijn persoonlijke aanpak?

Deze zaken bepalen mee hoe u uw doelpubliek in uw social mediacommunicatie aanspreekt. Gebeurt dat in de je-vorm of in de u-vorm? Ook het type kanaal kan meespelen. Zo wordt Facebook vaker geassocieerd met informele communicatie, waar LinkedIN dan weer de verzamelplaats is voor pure professionelen met een zakelijkere toon. En natuurlijk speelt ook het type ontvanger een grote rol: gaat het over een leverancier of over een B2C-eindklant?

Zorg er in ieder geval voor dat u deze vormen van aanspreking in een duidelijke strategie giet, waardoor u te allen tijde consistent communiceert met uw doelpubliek.

Denk aan uw totaalplaatje

Veel verschillende communicatiekanalen beheren, benodigt naast uitstekende communicatieskills, ook tijd, organisatie en overzicht van minstens één dedicated persoon binnen uw bedrijf. Want social mediabeheer komt nog eens bovenop de communicatie via uw traditionele kanalen.

Beschikt u over de mogelijkheid, dan raden we u aan om al uw online/social communicatie te centraliseren vanuit één centraal platform. Zo beheert u niet alleen de social mediakanalen van uw bedrijf op een overzichtelijke manier, u leert er ook uit.

Bij Solutel kunnen we voor u een virtuele receptie opzetten. Kort samengevat: we verzamelen al uw social media en online communicatie-accounts op één beheerplatform. Wij zetten alles volledig voor u op, u duidt één centrale beheerder aan binnen uw bedrijf. Bovendien archiveert onze virtuele receptie alle communicatie, zodat u ook de nodige lessen kunt trekken uit uw social communicatie.

Social media beheren voor bedrijven: zo pakt Solutel het aan

Als volleerd communicatiepartner van bedrijven uit diverse sectoren beantwoorden we de vragen van uw klanten en partners in sneltempo. Bovendien nemen we ook de technische implementatie in handen indien u wenst te werken met een virtuele receptie à la Solutel.

Ons ervaren team staat voor u klaar, in het Nederlands, Frans en Engels. In nauwe samenspraak leggen we uw communicatiedraaiboek vast: wat mogen we al dan niet beantwoorden, welke vragen spelen we door en naar wie…?

Heeft u nog vragen over onze aanpak of over onze virtuele receptie? Contacteer ons hier. Contact

Meer weten over onze diensten? Contacteer ons op 0800 206 06 of maak een afspraak.
BE 0890 051 709
© Solutel 2024