02 oktober 2023

Crosschannel communicatie: hoe pas je dit toe als KMO?

post-afbeelding
Crosschannel communicatie is onmisbaar voor bedrijven.

Crosschannel communicatie is onmisbaar voor bedrijven. In een wereld waar we continu online zijn, liggen de verwachtingen van klanten op vlak van communicatie ontzettend hoog. Daarom is het ook voor KMO’s belangrijk om een crosschannel communicatiestrategie op poten te zetten. Maar hoe doe je dit als KMO met eindige middelen, mensen en tijd? We leggen je kort uit hoe je hier onmiddellijk mee aan de slag kan.

Een gemiddeld bedrijf heeft ontzettend veel contactpunten met klanten. Zeker een onthaal- of receptiedienst. Het is van groot belang dat deze diensten altijd bereikbaar zijn voor klanten, ongeacht het kanaal dat een klant verkiest te gebruiken, zoals sociale media, telefoon, e-mail, enzovoort.

De kans is groot dat deze contactpunten verspreid zijn over meerdere communicatiekanalen. Toch kan je als bedrijf een consequente klantervaring bieden via een crosschannel communicatiestrategie. De bedoeling is dat jouw klanten op verschillende manieren contact kunnen opnemen en toch snel en efficiënt antwoord krijgen op hun vragen of problemen. Dit verbetert de klanttevredenheid en versterkt de reputatie van je bedrijf.

Je bereikbaarheid en merkloyaliteit vergroten met crosschannel communicatie

Door meerdere kanalen te gebruiken, zoals sociale media, telefoon en e-mail, vergroot jouw bedrijf zijn bereikbaarheid. Klanten hebben verschillende voorkeuren als het gaat om communicatie. Door aan deze voorkeuren te voldoen, kan je bedrijf een breder publiek aanspreken en potentiële klanten bereiken die anders niet bereikbaar zouden zijn.

Een duidelijke crosschannel communicatiestrategie draagt ook bij aan een sterke merkloyaliteit. Door op verschillende kanalen aanwezig te zijn en klanten op een consistente en persoonlijke manier te benaderen, bouw je als bedrijf een sterke band op met klanten. Dit draagt bij aan het vertrouwen ten opzichte van jouw merk.

Je globale communicatie optimaliseren

Al met al is het belangrijk als bedrijf om de keuze van een kanaal aan je klanten over te laten. Zeker voor onthaal- en receptiediensten. Veel KMO’s zijn zich bewust van het belang van crosschannel communicatie, maar gaan hier niet mee aan de slag omdat er simpelweg niemand beschikbaar is om de extra kanalen te beheren. Daarom schakel je best een telesecretariaat in dat een deel van, of al deze taken uit handen neemt.

Ons team bij Solutel kan 24/7 de communicatie van jouw bedrijf overnemen, op de momenten die jij kiest. Om de overdracht met jouw medewerkers te vereenvoudigen, hebben we bij Solutel een eigen platform ontwikkeld waarmee we iedere contactname precies in kaart te brengen, volledig GDPR-proof! Met Solucall Business heb je één tool waarmee je alle communicatiekanalen efficiënt beheert. Daarnaast is het mogelijk om jouw reeds gebruikte software en (ERP-)pakketten te integreren.

Ervaar je graag zelf hoe dit in zijn werk gaat? Neem contact met ons op en neem de proef op de som.

Meer weten over onze diensten? Contacteer ons op 0800 206 06 of maak een afspraak.
BE 0890 051 709
© Solutel 2024