Telefoonstress bij huisartsen neemt fors toe: “Dubbel zoveel oproepen dan voor corona”

Sinds de maand juni is het aantal binnenkomende telefoonoproepen bij huisartsen drastisch de hoogte ingegaan. Ook bij Solutel is de tendens overduidelijk. Zo’n 40 oproepen per dag per huisarts is geen uitzondering meer, bevestigen zaakvoerders Bea Vanbockryck en Winand Thys. Voordien was dat ongeveer de helft.

September piekmaand

De werkdruk bij de Belgische huisartsen bereikt stilaan een hoogtepunt. De huidige coronatoestand in combinatie met het naderende griepseizoen baren grote zorgen.

De afgelopen maanden is er zeker sprake van een forse toeloop van huisartsen die hulp zoeken in het verwerken van hun dagelijks telefoonverkeer. Dat is merkbaar in het aantal oproepen dat onze telefonisten zien binnenkomen.

Tussen juni en augustus dit jaar noteerden we 48% meer oproepen van patiënten dan diezelfde periode het jaar voordien. Voor september zitten we voorlopig al op 55%.

Niet alleen corona

Het coronavirus zorgt bovendien niet alleen rechtstreeks, maar ook onrechtstreeks voor een toename in telefoonverkeer tussen patiënten en huisartsen. Natuurlijk zitten mensen in eerste instantie met veel Covid-gerelateerde vragen. Of moeten ze een consultatie inplannen omdat ze zich moeten laten testen na een reis of op verzoek van de school. Maar het is meer dan dat.

De werkdruk bij de Belgische huisartsen bereikt stilaan een hoogtepunt. De huidige coronatoestand in combinatie met het naderende griepseizoen baren grote zorgen.

Veel praktijken werken bijvoorbeeld nog enkel met online afspraken. Maar tegenwoordig is een dokter al meer dan een week op voorhand volgeboekt. En dan volgen natuurlijk de vele extra telefoontjes. Niet alleen van mensen die bezorgd zijn over corona, maar evenzeer van patiënten die bijvoorbeeld chronische behandeling nodig hebben. En dan hebben we het nog niet over de komst van het griepseizoen en de bijhorende vraag naar vaccins.

Al 6 nieuwe telefonisten sinds juni

Niet alleen krijgen huisartsenpraktijken veel meer oproepen binnen dan voorheen, de gesprekken duren ook langer. Tot 20% langer dan voordien. Dat ligt vooral aan de telefonische triage voor Covid-19 en het communiceren van hygiënische richtlijnen voor een bezoek aan de praktijk. Tijd die meer dan ooit kostbaar is voor de artsen.

Dat steeds meer huisartsen hun weg naar ons telesecretariaat vinden, doet de vraag naar nieuwe telefonisten snel aanwakkeren. Zo hebben we sinds juni al zes nieuwe mensen in dienst genomen om het toegenomen aantal oproepen te beheren. En er zijn zeker nog nieuwe collega’s op komst.

© SOLUTEL 2021 - Privacy policy - Cookie policy

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.